Zeewolde Actueel

Vrijdag, 13 december 2024

Uw huis-aan-huis nieuwsblad met het laatste nieuws uit Zeewolde

Wethouder geeft toelichting op ‘Convenant Vroegsignalering Schulden’

Wethouder geeft toelichting op ‘Convenant Vroegsignalering Schulden’
Redactie: Jelle Stellingwerf

ZEEWOLDE — Donderdag 24 september gaf wethouder Egge Jan de Jonge samen met Maarten Bockting, sociaal raadsman bij Maatschappelijke Dienstverlening Flevoland (MDF), een toelichting op een inmiddels getekend convenant. De gemeenten Ermelo, Harderwijk en Zeewolde komen daarin met een aantal partners overeen dat ze een hechte samenwerking aangaan, ‘gericht op het voorkomen van problematische schulden bij inwoners van de gemeente’, zoals in de doelstelling valt te lezen. Voor Zeewolde voert MDF die taak uit. Heikel punt: de privacy. Wie verstrekt aan MDF gegevens over mensen met financiële problemen, en mag dat?

De term ‘vroegsignalering’ in de titel van het convenant geeft aan waar het om draait: vóór het echt problematisch wordt bij mensen aankloppen en hulp bieden. Niet met geld, maar, in de woorden van Bockting, “met een soort financiële APK. We bieden hulp en begeleiding bij het op orde brengen van het huishoudboekje; we doen zeg maar aan actieve ‘budgetcoaching’. Men moet weer inzicht en overzicht krijgen in het eigen inkomsten- en uitgavenpatroon, en bijvoorbeeld hulp bij het aanvragen van een betalingsregeling bij een schuldeiser kan dan heel welkom zijn.” Bockting legt uit dat het inkomen van velen zomaar op de tocht kan komen te staan, zeker nu de gevolgen van de coronacrisis steeds meer voelbaar worden. “Dan kan de huur ‘even’ niet betaald worden, of de energierekening, de zorgverzekering, noem maar op.” MDF ontvangt via database-koppelingen gegevens van instanties als nutsbedrijven, (zorg-)verzekeraars, woningstichtingen en dergelijke over betalingsachterstanden bij cliënten. “Twee signalen zijn voor ons het sein om te acteren”, aldus Bockting. “Die snelle hulpvraag, dat is de insteek, om te zorgen dat men niet verder afglijdt.”

Over de hamvraag ‘kan dat en mag dat?’ blijkt men terdege te hebben nagedacht. “Dat hebben we natuurlijk zorgvuldig uitgezocht”, legt de wethouder uit. “Er is inmiddels een wet aangenomen die dit mogelijk maakt, en die treedt per 1 januari 2021 in werking. Vanaf dat moment is er dus een wettelijke grondslag voor het uitwisselen van gegevens. Maar, we lopen voor de muziek uit! We zijn hiermee al eerder van start gegaan middels een ‘pilot’. Tot 1 januari hanteren we een ‘verwerkingsovereenkomst’ die de pilot wettelijk ondersteunt. Alles gericht op een snel belletje of bezoekje met de vraag ‘kunnen we helpen?, voor het uit de hand loopt.”

In Dronten doet men inmiddels aan deze vroegsignalering, en ook in Lelystad loopt een vergelijkbare proef. Daar blijkt 85% van de benaderde personen positief te reageren op de proactieve benadering. En de 15% die afwijzend staat tegenover de geboden hulp? “Tja, dat is natuurlijk jammer”, beaamt Bockting, “maar de praktijk wijst uit dat dit deel van de beoogde groep mensen weer via andere kanalen in beeld komt. Daar moeten we op vertrouwen, want we kunnen niemand dwingen.” Wie in financiële problemen komt of dreigt te komen kan ook zelf contact zoeken met MDF, via het vraaghuis: https://www.hetvraaghuis.nl.