FLEVOLAND - De provincies Flevoland, Gelderland en Overijssel hebben het voornemen om de ov-concessie IJssel-Vecht in te trekken. Na juridisch onderzoek hebben de provincies geconstateerd dat bij de aanbesteding door Keolis opzettelijk onjuiste informatie is verstrekt. Bij de aanbesteding van de concessie, die een waarde heeft van 900 miljoen euro, zouden geheime afspraken zijn gemaakt met Chinese fabrikanten van bussen, waardoor Nederlandse bedrijven buiten de boot vielen.
Het voorgenomen besluit heeft grote gevolgen voor de provincies en voor Keolis. De provincies geven aan dat vals spel niet kan: “Integer handelen en je aan de regels houden zijn basisprincipes waar niet aan getornd mag worden.” Keolis kan nog bezwaar maken tegen het voorgenomen besluit.
De concessie IJssel-Vecht gaf Keolis het recht om het busvervoer te verzorgen in delen van Overijssel, Gelderland en Flevoland; voor de Veluwe en Midden Overijssel vanaf 13 december 2020, voor Lelystad per 4 september 2021 en voor IJsselmond vanaf 10 december 2023. De reiziger staat voor de provincies voorop en moet erop kunnen rekenen dat de bus blijft rijden. Daarom werken de provincies hard aan noodmaatregelen om het busvervoer vanaf december te laten doorgaan. Hoe dit er precies uit gaat zien onderzoeken de provincies nu.
Het definitieve besluit of de gunning wordt ingetrokken wordt eind juli genomen. Keolis heeft nu de mogelijkheid om een zienswijze in te dienen tegen het voorgenomen besluit. Het intrekken van de gunning IJssel-Vecht aan Keolis is vooralsnog de enige maatregel. Het voorgenomen besluit om de gunning in te trekken levert op dit moment geen belemmeringen op voor andere lopende concessies met Keolis.
Onvermijdelijk
Het voornemen van de provincies Gelderland, Overijssel en Flevoland om de OV-concessie voor vervoerbedrijf Keolis in te trekken is verrassend, maar uiteindelijk onvermijdelijk. Dat zegt de CDA-fractie in Provinciale Staten van Flevoland. Volgens CDA-Statenlid Hennie Bogaards staat voorop dat het openbaar vervoer in de regio niet mag gaan lijden onder deze zaak. “De provincies moeten zorgen voor een eventuele noodoplossing, waarbij de reiziger niets van deze perikelen merkt en dat het openbaar vervoer op peil blijft’, zegt ze. Een nieuwe aanbestedingsprocedure lijkt het CDA het meest logisch, waar de eerder afgevallen busbedrijven weer aan mee kunnen doen.
Positie personeel
Het FNV wil dat de provincies snel duidelijkheid geven over de positie van het Keolispersoneel. Anita Dries, bestuurder FNV Personenvervoer: “Dit is een zeer ingrijpend besluit voor alle betrokkenen, maar vooral voor de medewerkers. Zij weten nu niet waar ze aan toe zijn.” De bond wil zo snel mogelijk met de provincies aan tafel.
Voor FNV is deze situatie een zoveelste bewijs dat marktwerking in het OV op de huidige wijze niet werkt. “Dit toont aan waar het mis gaat in de marktwerking. De druk om het vervoer binnen te halen is zo hoog dat vervoerders er alles aan doen om dat voor elkaar te krijgen. Provincies moeten aanbesteden op basis van kwaliteit en niet alleen op basis van de prijs én er moeten sociale voorwaarden gesteld worden”, aldus Dries.
Bron: Provincie Overijssel, CDA Flevoland, FNV