ZEEWOLDE - De fracties van Leefbaar Zeewolde en de ChristenUnie hebben een brief gestuurd naar minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat over hoe zij denken over Lelystad Airport. “Het is onbegrijpelijk dat de provincie Flevoland en de verantwoordelijke gedeputeerde blijven staan voor de opening van dit overbodige vliegveld voor groot luchtvaartverkeer. Het welbevinden en de gezondheid van de inwoners én een goede leefomgeving zouden nu zwaarder moeten wegen dan de eerdere economische motieven voor de luchthaven en de roep om werkgelegenheid,” zo valt in de brief te lezen.
Onjuiste aannames
Lelystad Airport wacht op het groene licht van minister Cora van Nieuwenhuizen (VVD). De luchthaven, voor vele tientallen miljoenen aangepast om vakantievluchten te gaan verzorgen werd zo’n vijftien jaar geleden gepresenteerd als belangrijk werkgever voor de regio en Lelystad in het bijzonder. Een vliegveld voor groot luchtvaartverkeer als grote aanjager voor de Flevolandse economie moest gaan zorgen voor de komst van meer banen en werkgelegenheid. Anno 2020 ligt het vliegveld klaar voor gebruik. In Zeewolde is er echter scepsis, zeker bij de fracties van Leefbaar Zeewolde en de ChristenUnie. “Onvolledige MER-rapporten, aantoonbaar onjuiste berekeningen en onjuiste aannames zijn aan deze realisatie voorafgegaan,” schrijven zij in de op 3 februari gedateerde brief aan minister Van Nieuwenhuizen. De twee fracties vinden de motivatie ‘er is nu al zoveel geld in geïnvesteerd, dus het moet doorgaan’ niet deugen, reden dus voor een helder tegengeluid. “De aangewende Verkeer Verdeling Maatregel blijkt niet haalbaar en hoewel vrachtverkeer is uitgesloten, vrezen wij dat dit waarschijnlijk in de toekomst ook mogelijk wordt gemaakt. Provincie Flevoland en de gedeputeerde laten geen mogelijkheid onbenut om te minister te laten weten dat zij zich als betrouwbaar bestuurder moet opstellen en manen haar tot opening.”
Achterhaald
Leefbaar Zeewolde en ChristenUnie vragen zich af of de rijksoverheid de in juni 2009 gepresenteerde brochure ‘Nederlandse code voor goed openbaar bestuur’ wel heeft gevolgd voor het dossier ‘Lelystad Airport’. Ook vinden zij het discutabel dat er in de MER werd gerekend met de vliegtuigtypes A320 en B737, terwijl het maar de vraag is of het bij die twee blijft. Tevens accentueren de twee fracties dat de oorspronkelijke argumenten voor uitbreiding van het vliegveld zijn achterhaald. “We hebben veel arbeidsmigranten, de werkgelegenheid is groot en er zijn tekorten op de arbeidsmarkt. Het vergrote vliegveld is niet open en heeft daar dus nauwelijks aan bijgedragen.” Zelf zegt de directie van het vliegveld dat het de meeste innovatieve ‘selfservice’-luchthaven is. Dit is volgens Leefbaar Zeewolde en ChristenUnie eerder een argument ‘tegen’. “De voorgestelde 800 arbeidsplaatsen per één miljoen passagiers binnen het luchthavenareaal waarmee de Lelystadse gemeenteraad twaalf jaar geleden akkoord ging, lijkt daarmee erg onwaarschijnlijk.”
Heroverweging
De herindeling van het luchtruim zou de overlast van vliegverkeer kunnen verminderen. Leefbaar Zeewolde en ChristenUnie vinden dat het wachten daarop dient te worden gerespecteerd. Daarbij hoeft Flevoland zich volgens de twee fracties beslist niet als ‘helpende hand van Schiphol’ op te werpen. “De wereld om ons heen en de omstandigheden zijn veranderd. Samen met de klimaatactualiteit mag men daarom verwachten dat bezinning en heroverweging bij het Flevolandse provinciebestuur en ook bij de minister aanwezig is.” De twee wijzen tevens op de ‘goede voorbeelden’ uit Overijssel en Gelderland. “Wanneer kiezen de Statenleden van Flevoland net als die twee provincies voor het behoud van een goede leefomgeving, van werkgelegenheid in de toeristische en recreatieve sector en de al aanwezige werkgelegenheid? Als de laagvliegroutes en de hoogterestricties verdwijnen, kan er meer duurzame energie door hogere windmolens worden opgewekt. Dan is er geen geluid van laag over komende vliegtuigen en geen verhoogde CO2en (ultra)fijnstofuitstoot. Dat is beter voor kinderen, volwassenen, natuur en milieu.” Het moge duidelijk zijn dat Leefbaar Zeewolde en ChristenUnie er geen voorstander van zijn dat Lelystad Airport opengaat voor vakantievluchten of ander groot luchtvaartverkeer. “Wanneer het besluit toch anders valt, laat het dan pas open gaan na heroriëntatie vanwege het stikstofvraagstuk én de herindeling van het luchtruim, waarbij laagvliegroutes boven landelijke gebied onacceptabel zijn en direct klimmen en glijvluchtnadering vastgestelde onderdelen van de vliegroutes zijn,” zo besluiten zij hun brief aan de minister.