Zeewolde Actueel

Dinsdag, 26 augustus 2025

Uw huis-aan-huis nieuwsblad met het laatste nieuws uit Zeewolde

Kritische vragen over stopzetten en ten onrechte uitbetaalde uitkeringen door Meerinzicht

Kritische vragen over stopzetten en ten onrechte uitbetaalde uitkeringen door Meerinzicht
Redactie: Mannes Schoppink

HARDERWIJK / ZEEWOLDE – Meerinzicht, dat voor de gemeenten Harderwijk, Ermelo en Zeewolde veel taken met betrekking tot de bedrijfsvoering en het sociaal domein verricht, heeft zich mogelijk verslikt in bijstandsuitkeringen.

Aan de ene kant lukt het onvoldoende om ten onrechte uitbetaalde uitkeringen terug te vorderen, met als gevolg openstaande vorderingen van vele miljoenen euro’s. Maar aan de andere kant zijn mogelijk tientallen mensen ten onrechte hun bijstandsuitkering kwijtgeraakt, met alle nare gevolgen van dien. Die conclusie trekt Harderwijker Wouter Molendijk, nadat hij had uitgezocht waarom de bijstandsuitkering van een kennis van hem werd ingetrokken en zij een terugvordering van 7.500 euro kreeg opgelegd plus een boete van ruim 1.200 euro. Ook de te veel uitbetaalde uitkeringen liegen er niet om. In Harderwijk zou het gaan om bijna 1,7 miljoen euro, in Ermelo om 725.000 en in Zeewolde om 410.000 euro.

Molendijk lichtte donderdagavond 19 december de leden van de commissie Samenleving van de gemeente Harderwijk in over zijn onderzoek, waarin hij tussen eind 2017 en maart dit jaar naar eigen zeggen negenhonderd uur stak en - samen met zijn vrouw Ella Wijsman – zo’n vijftien uur aan gesprekken voerde met medewerkers van Meerinzicht, een klantmanager, een sociaal rechercheur en hun leidinggevenden. Daaruit bleek volgens Molendijk dat ‘alle besluiten bleken te berusten op een combinatie van onzorgvuldigheid, incompetentie en gebrek aan kennis van wet- en regelgeving’. “Maar bovenal was er sprake van samenwerking door medewerkers van Meerinzicht om haar met oneigenlijke middelen dit alles aan te doen.”

De oud-wiskundedocent van RSG Slingerbos ontdekte gaandeweg zijn onderzoek niet alleen dat zijn kennis niets viel te verwijten, maar ook dat ‘veel meer burgers’ hetzelfde was overkomen. “Burgers zijn onschuldig uit de bijstand gezet en mogelijk opgezadeld met een terugvordering en een boete,” aldus Molendijk. “Die burgers zijn dus aan de gemeente een schuld aan het afbetalen, die ze nooit hadden mogen krijgen.” Molendijk richtte in acht maanden tijd zestien klachten in tegen Meerinzicht. Tot nu toe werden er twee gegrond verklaard, de andere ‘lopen nog’. Een en ander wordt nu getoetst door de Nationale Ombudsman.

“En de raad van Zeewolde? Die moet dit alles helaas uit de media vernemen, terwijl dit toch al even aan de gang is,” zo meent Rob Smeets (Zeewolde Liberaal). De fracties van Zeewolde Liberaal, PvdA/GroenLinks, D66 en BurgerBelang hebben intussen kritische vragen aan het college van B en W van Zeewolde gesteld. Smeets: “Waarom is de gemeenteraad hierover niet direct geïnformeerd, hoe staat het nu met het terugvorderen van ten onrechte uitbetaalde bijstandsuitkeringen (en moet je dat vijf jaar na dato nog wel willen doen), hoe zit het met de mensen waarvan ten onrechte de uitkering is stopgezet en niet in de laatste plaats, wat is er binnen Meerinzicht aan de hand?”

Met dank aan 'Kontakt Harderwijk'.