ZEEWOLDE — Hoe houd je de bibliotheek dynamisch, bruisend, actueel en vooral aantrekkelijk voor kinderen? Dan vraag je het aan de kinderen zelf! Dat is de gedachtegang achter het Kidzpanel, de kinderdenktank die de bibliotheekmedewerkers bij dat streven moet gaan helpen. Vrijdagmiddag 6 maart ging het panel in een nieuwe samenstelling van start. In kleine bezetting weliswaar, maar het enthousiasme was er niet minder om.
Van de uiteindelijk zeven geïnstalleerde panelleden kwamen er slechts drie opdagen. Een schoolvolleybaltoernooi gooide onverwacht roet in het eten, want daar kun je óók niet zomaar van wegblijven. “Tja, dat kan gebeuren”, reageerde Sirin Genc laconiek. “Maar er komen nog heel veel bijeenkomsten. Volgende keer zijn we vast met meer kinderen, en wij gaan gewoon aan het werk.” Sirin is namens Flevomeer Bibliotheek coördinator en begeleider van het Kidzpanel. Lise, Jennifer en Sven, uit de groepen 6 en 7 van verschillende Zeewolder basisscholen, mogen dus het spits gaan afbijten. Eerst is er lekkers en een korte uitleg van Sirin over de gang van zaken van vanmiddag. Heel opmerkelijk: alle zoetigheid wordt nagenoeg onberoerd gelaten. Sirin pakt de hint meteen op: “Jullie houden het gezond. Heel goed! Volgende keer gaan we dat dus anders aanpakken...”
Voornaamste opdracht voor de kinderen is het opnieuw inrichten van een eigen thematafel op de jeugdafdeling. Die tafel moet de boeken laten zien die door het Kidzpanel worden aanbevolen. En omdat ze maar met z’n drieën zijn mogen ze elk wel ‘een stuk of tien boeken’ uitkiezen waarvan ze tegen een ander kind zouden zeggen: “díe moet je lezen!” Om het soepel in gang te zetten vraagt Sirin: “waar let je nou op, als je een boek uitkiest?” Lise weet het wel: “eerst de voorkant! En als het wat lijkt lees ik de achterkant, en ik let ook op het lettertype, want het moet wel fijn lezen.” Het resultaat mag er zijn. De verzameling wordt zo bont als de kindergeest zelf. Sven houdt van ‘spannend’ en ‘geschiedenis’, Lise weet heel goed dat een boek met een gekke titel vaak om te lachen is, en Jennifer gaat voor de stripboeken, met Donald Duck als favoriet. Voor elk wat wils!
De goodiebags die klaar staan bevatten voor ieder kind verrassingen als een verzamelmap, kleurtjes, schrijfmateriaal en een notieblok. Daarmee gewapend wordt opdracht twee opgepakt. “Schrijf maar op wat jíj vindt dat er anders, beter, mooier of handiger kan op de jeugdafdeling. Is de indeling logisch en begrijpelijk? Snap je alle pictogrammen? Moeten er andere thema’s komen? Denk maar mee!” Speurend naar verbeterpunten struint het drietal de jeugdafdeling af. Trots, want je bent nu per slot ‘officieel’ bibliotheekmedewerker. ‘Vraaggericht programmeren’, heet het in vakkringen, maar daar staan de kinderen niet zo bij stil. Zij zijn op hun manier gegrepen door de magie van het lezen. Jong geleerd, oud gedaan. De bibliotheek is aan een opmars bezig. Terecht!