HARDERWIJK - Een inspirerende middag, samen met honderden collega’s uit het werkveld. Op woensdag 19 februari hield het CCNV (Christelijk College Nassau-Veluwe) uit Harderwijk een onderwijscongres, ter ere van het 100-jarig bestaan van de school: een cadeautje aan de eigen medewerkers en onderwijscollega’s uit de regio.
Vele docenten, onderwijsondersteuners en andere medewerkers gingen in op de uitnodiging en werden vanaf 12.00 uur ontvangen met een lunch. Het eigenlijke programma in de theaterzaal begon om 13.30 uur, waarbij Henk Hagoort (oud-leerling en bekend van EO, NOS en thans Hogeschool Windesheim) het geheel aan elkaar praatte. Als eerste kreeg rector-bestuurder Elly Bakker-Pierik het (welkomst)woord. Bakker zei het fijn te vinden dat de ‘honderdjarige’ iets kon terug doen voor het verdere onderwijsveld uit de regio. Ze mocht daarna nog even blijven staan om een cheque van € 5.000,- in ontvangst te nemen van het Burgerweeshuis Harderwijk. Claire Boonstra, expert op het gebied van onderwijsvernieuwing, deelde als eerste hoofdspreker haar visie op het onderwijs en ging met de aanwezigen in op vragen als: wat is voor jou de bedoeling van onderwijs en wat je belofte aan kinderen en wereld? Volgens Boonstra zal ook in de toekomst de docent een wezenlijke rol in het onderwijs blijven spelen. Menselijke eigenschappen als intuïtie, creativiteit, leiderschap, aanvoelen, kritisch denken, charisma, samenwerken en ondernemerschap horen immers veel meer bij hem/haar dan bij welke computer of robot dan ook. De spreekster moedigde haar gehoor aan niet in excuses te vervallen (‘ik word klem gehouden door wetten en regels’, ‘bestuurders, ouders en leraren werken niet mee’, ‘zo doen we het nou eenmaal en het gaat toch goed’ en ‘ik heb zelf angst om dingen los te laten’). Ook moedigde zij de zaal aan vooral door te gaan met vragen stellen: waarom zijn er jaarklassen, waarom blijven kinderen zitten, waarom is er kleuteronderwijs, waarom zijn er standaard-lesmethoden, waarom geven we huiswerk en cijfers, waarom zijn scholen gebaseerd op geloofsovertuiging en waarom in er inspectie?
Hield Claire Boonstra het onderwijspubliek al op het puntje van de stoel, dat gold niet minder voor Erik Scherder. De nadruk in het verhaal van Scherder, hoogleraar neuropsychologie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam en regelmatig te gast bij De Wereld Draait Door, lag op het belang van muziek en sport in het onderwijs. Uiteraard gaf hij het onderwijspubliek eveneens een kijkje in de hersenen (‘het brein’) en vertelde hij over de ontwikkeling van dit orgaan bij kinderen en jongeren. Scherder deed dit alles op heel interactieve en humoristische wijze. De middag werd afgesloten met het onthullen van het beeld ‘100 jaar CCNV’. Dit beeld is een cadeau van de oud-leerlingen die vorig jaar de twee reünies bezochten, ontwerper ervan Reinier Hoving (oud-Zeewoldenaar en bekend van het cabaretduo ‘Tim en Reinier’). Een schaalmodel werd getoond op het podium, het echte beeld van ruim twee meter komt te staan op de plek waar nu de tijdelijke huisvesting staat, naast de ingang van de school. Na afloop konden de deelnemers napraten tijdens de borrel.
Onderwijsminister Arie Slob zou ook op het jubileumcongres komen, maar hij moest vanwege verplichtingen in de Tweede Kamer verstek laten gaan. Wel feliciteerde hij de jarige school door middel van een videoboodschap.